30-05-04

De hoogste brug ter wereld is bijna afgewerkt

za 29/05/04 - In het zuiden van Frankrijk is het sluitstuk aangebracht van een brug over de Tarn, in het Centraal Massief. Het moet de hoogste brug ter wereld worden: 270 meter hoog en 2,5 kilometer lang.
 

De brug over de Tarn-rivier wordt officieel geopend op 17 december. Ze zal dan zijn afgewerkt in amper 38 maanden.

Gisteren is het sluitstuk aangebracht, het wegdek dat de twee helften met elkaar verbindt. Het wegdek is een constructie in staal, waardoor het veel lichter weegt dan een betonconstructie.

Het bouwwerk moet nu nog verder worden afgewerkt, onder meer aan de pijlers. De hoogste daarvan meet 343 meter, 23 meter hoger dan de Eiffeltoren in Parijs.

De brug van Millau vormt het sluitstuk van de autosnelweg A75, de snelste verbinding tussen Parijs, de Middellandse Zee en Spanje. Automobilisten zullen voortaan het verkeersknooppunt van Lyon kun vermijden.

Bron : www.vrtnieuws.net



10:48 Gepost door Antraciet | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

27-05-04

Bal houdt hoogste gebouw in Taipei trillingvrij

 Met 508 meter is de Taipei 101 in de hoofdstad van Taiwan op dit moment het hoogste gebouw ter wereld. Een 660 ton zware bal bovenin voorkomt trillingen door de wind. Aardbevingen tot kracht 7 worden opgevangen door reusachtige kolommen.

Architectonisch kenmerk van het grootste gebouw is de opbouw met licht taps toelopende segmenten. De delen hebben een vierkant grondvlak en hebben eigenlijk de vorm van een afgeknotte piramide, zij het met zeer flauw schuine wanden.
De wanden van het onderste segment met een hoogte van 25 verdiepingen staan schuin naar binnen onder een hoek van ongeveer 5 graden. Hierop staan acht segmenten van acht verdiepingen waarvan de vier gevels juist onder een hoek van 7 graden naar buiten staan als omgekeerde kegels. De ‘op vlucht’ staande gevels van de bovenste acht segmenten beperken de zonbelasting in het gebouw en geven de gebruikers van de toren extra zicht naar beneden. Bovendien ontstaat door de terugvallende gevels onder elk segment een veiligheidsdek aan de buitenzijde waarvan eventueel bij brand gebruik kan worden gemaakt.
Het dak van de Taipei 101 bevindt zich op een hoogte van 448 meter boven het maaiveld. Een 60 meter lange mast met een eigen gewicht van 470 ton torent nog boven de hoogste verdieping (101) uit tot een hoogte van 508 meter. Twee dempers van 7 ton per stuk zijn in de mast aangebracht om de bewegingen van de mast onder invloed van de wind in bedwang te houden.

Constructie
Voor het constructief ontwerp is gekeken naar en gebruik gemaakt van de toepassing van ‘megakolommen’ zoals in het ontwerp van de niet-gebouwde 610 meter hoge Miglin Beitler Tower in Chicago. De stalen megakolommen voor de Taipei 101 zijn 2,4 bij 3,0 meter. Deze kolommen moeten het gevaarlijk overhellen bij een aardbeving van de toren voorkomen.
Met twee stuks per gevel op een onderlinge afstand van 22,5 meter zijn in totaal acht megakolommen in de constructie opgenomen. Voor het opnemen van axiale krachten zijn de megakolommen uitgevoerd in 8 centimeter dik staal en afgevuld met beton voorzien van wapening. De zwaarste secties van twee verdiepinghoge prefab megakolommen wogen meer dan 95 ton per stuk. Voor het opnemen van seismische krachten als gevolg van aardbevingen zijn de hoofdliggers aan het staal van het gevelframe, de hoekkolommen en aan de megakolommen gelast. De hoekkolommen meten 1,4 bij 1,4 meter en maken met de hulpkolommen naast de megakolommen deel uit van de ‘onderbouw’ tot de 26ste verdieping.

Comfort
De megakolommen moeten het gebouw overeind houden bij aardbevingen tot 7 op de schaal van Richter en tyfoons, maar in tijden van relatieve rust is het een massief stalen bal met een diameter van 6 meter die voor comfort bovenin de toren zorgt.
Het 660 ton wegende gevaarte is een ‘tuned mass damper’, samengesteld uit dikke platen staal. Het is de grootste in zijn soort en neemt voor zijn constructie de bovenste vijf verdiepingen in beslag. De bal is opgesloten in een stalen frame dat met vier kabelcombinaties in de vloer van de 92ste verdieping is verankerd. Acht hydraulische cilinders van 2 meter lang dempen de bewegingen van het draagframe. De combinatie van tuned mass damper en hydraulische cilinders beperken vibraties en uitslag van de toren tot 35 procent.
Tijdens aardbevingen draagt de bal niet bij tot stabilisatie van de toren; van belang is juist dat de bal geen schade aan de constructie aanricht. Hiertoe steekt een stalen stang met een diameter van 60 centimeter onder uit de bal die voorkomt dat de uitslag nooit meer dan 1 meter wordt. De stang is met behulp van hydraulische dempers tussen de vloeren van de 87ste en 88ste verdieping verankerd. Als de toren is geopend voor publiek is de in goudkleur geschilderde bal te bewonderen vanuit de restaurants, cafés en panoramadekken tussen de 88ste en 92ste verdieping.
Om bovenin te komen is het gebouw voorzien van de snelst beschikbare liftinstallatie ter wereld met 34 dubbeldekker liften die bezoekers in ongeveer 55 kilometer per uur naar boven zoeven. Hierdoor is de 90ste verdieping binnen de 39 seconden te bereiken.
Voor de fundering zijn circa 380 funderingspalen in de grond gebracht, variërend van 40 tot 60 meter lang en een doorsnede van 1,5 meter. Een Duitse onderaannemer verslikte zich in de klus doordat de grond kleihoudender was dan verwacht en hij voor hardere grond materieel had aangevoerd. Een lokaal heibedrijf heeft uiteindelijk het werk geklaard.
Bron
www.cobouw.nl en www.bouwenwonen.net
 


12:39 Gepost door Antraciet | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

25-05-04

Veel dossiers rond verjaring weekendhuisjes ingediend

 1.336 eigenaars van weekendhuisjes dienden reeds een dossier in bij hun gemeente rond de verjaringstermijn van hun weekendverblijf. Als de dossiers worden goedgekeurd, moeten de eigenaars hun huisjes niet afbreken. Dat werd zaterdag duidelijk tijdens een colloquium over het probleem van de weekendverblijven georganiseerd door het Nationaal Komitee Weekendverblijven vzw.

Na aandringen en acties van het Nationaal Komitee Weekendverblijven werd de in 2003 aangekondigde verjaringstermijn dan toch goedgekeurd door het parlement. Een groot aantal van de weekendhuisjeseigenaars diende reeds een dossier in bij de gemeente.

Toch weten verschillende gemeenten volgens het Komitee niet wat zij met deze dossiers moeten doen. "Is het onwil? Onbegrip? Of laten sommige verantwoordelijken bewust ook deze dossiers in de klassieke doofpot belanden?", vraagt het Komitee zich af.

Daarnaast werd het probleem rond de inventaris van weekendverblijven aangekaart. "Zo hebben wij minister van ruimtelijke ordening Dirk Van Mechelen ertoe aangezet om een beleidsplan voor weekendverblijven in te dienen bij het Vlaams Parlement in 2002. In dit plan is voorzien dat gemeentebesturen een inventaris moeten maken van de weekendhuisjes. Er was niet echt sprake van een succesvolle medewerking. De minister moest meermaals aandringen de inventarissen te krijgen. Hij moest zelfs dreigen met afbraak. Ondertussen is het afwachten wat de provinciebesturen gaan doen met de ingediende voorstellen", aldus het Komitee.

Bron : www.bouwenwonen.net en www.gva.be

12:43 Gepost door Antraciet | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-05-04

De Dom van Keulen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Keulen voor een groot deel verwoest. Maar het best bewaard gebleven is de Dom. De DOM is in Duitsland de grootste gotische kathedraal. In 1248 werd de bouw gestart, 80 jaar later werd het wereldberoemde koor gewijd. Maar het zou duren tot 1880 vooraleer de kerk volledig af was.
De DOM is 144 meter lang, 86 meter breed en heeft torens van 157 meter hoog. Het bekendste is de gouden sarcofaag achter het altaar, die als de grootste van het westen wordt beschouwd (1181): de Drie-Koningen-schrijn.
Verder is er o.a.:
---> het Gero-kruis (houten kruisbeeld van voor 1000, reusachtig groot);
---> de Madonna van Milaan (1320);
---> stenen graftomben;
---> de schatkamer, die beschouwd wordt als de belangrijkste van Europa (boven deze van het Vaticaan). Alhoewel ze in het begin van 1900 volledig is geplunderd.
Je kan de zuidelijke toren beklimmen tot een hoogte van 95 meter.

De andere bezienswaardigheden in Keulen zijn o.a. :
---> de Romeinse stadsmuur van het jaar 100 na Chr., in de omgeving van de Dom. Zeer goed bewaard;
---> in groot Keulen zijn er ongeveer een 50-tal kerken, dus ... .
---> Talrijke musea, waaronder de belangrijkste :
- Römisch-Germanisch museum, ten zuiden van de Dom. Met alles over de Romeinen
en o.a. een dionysus-mozaïek (vloertegels) uit 200 na Chr.;
- het Wallraf Richartz en Ludwigmuseum, is één van de belangrijkste musea van Europa (niet ver van de Dom). Hier zijn bijna uitsluitend schilderijen en toont één van de meest 
consistente verzameling van de modernen.
---> Zoals het iedere Duitse grootstad past zijn er een aantal grote parken en natuurlijk een dierentuin.

Bron : http://www.euroreizen.be/vakanties/rijn/keulen.htm 

06:27 Gepost door Antraciet | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-05-04

Week van de Bouw Oost-Vlaanderen

 Het Fonds voor Vakopleiding in de Bouwnijverheid Oost-Vlaanderen organiseerde van 29 april tot 14 mei 2004 voor de eerste maal een Week van de Bouw. Zoals u weet schreeuwt de bouw om goed geschoolde en ervaren werkkrachten.
 Slimme handen

De bouwsector biedt zoals u weet een formule aan waarin jonge werkzoekenden een bouwberoep aanleren. De kandidaten zullen terechtkomen in een boeiende en goed betaalde sector die voortdurend beweegt. In deze week van de bouw werden meer dan 5000 bouwlustige werkzoekenden uitgenodigd naar een infosessie waar ze de opleidings- en instroommogelijkheden van het FVB en de voordelen van de sector uitgelegd werden. Voor geïnteresseerden was er een mogelijk gesprek met VDAB en / of sectorconsulente voorzien.

Info voordelen van het bouwstatuut

De bouwsector biedt meer dan een stevig basisloon: getrouwheidspremie, premie voor werk in weer en wind, startpremie, loonbijslagen voor bijzonder werk,… Ook in minder goede tijden staat de sector klaar: een gewaarborgd inkomen bij vorst of bij te weinig werk, extra steun bij arbeidsongeschiktheid,… Alle deze zaken werden aangehaald in de Week van de Bouw.

Uitreiking VCA-attest laatstejaarsstudenten bouw

400 jongeren uit 35 verschillende convenant-bouwscholen uit Oost-Vlaanderen hebben op 9 maart 2004 deelgenomen aan het nationaal examen basisveiligheid (VCA). Deze jongeren studeerden deze zomer af in één van de studierichtingen uit het beroeps-, technisch en buitengewoon secundair bouwonderwijs. Alle geslaagde leerlingen ontvangen hiervan een attest wat hen meteen een meerwaarde zal geven eens tewerkgesteld in de bouwsector. De overhandiging van de attesten gebeurde op een infonamiddag, waar ze meteen ook een uiteenzetting krijgen van de voordelen van de bouw. In de regio Gent bij voorbeeld werd dit initiatief gekoppeld aan een bezoek aan K.A.A. Gent en mocht captain Sandy Martens de attesten overhandigen.

 Nood aan geschoolde krachten

De bouwsector biedt vandaag werk aan 161.000 arbeiders. Daarmee is de bouw één van de belangrijkste economische sectoren in ons land. Het vinden van genoeg bouwvakarbeiders is niet evident. Kwantitatief en kwalitatief stelt de bouwsector scherpe eisen:

- elk jaar heeft de sector nood aan 22.000 nieuwe arbeidskrachten;
- de helft van deze nieuwkomers moet geschoold zijn.

De bouwsector investeert via het Fonds voor Vakopleiding in de Bouwnijverheid (FVB) jaarlijks 25 miljoen euro in opleiding voor betere bouwvakarbeiders. Vier vijfden van dit bedrag komt rechtstreeks van de bouwbedrijven, die 0,6 procent van de loonmassa afdragen aan het FVB.

Ambitieus opleidingsbeleid

De bouwsector zorgt, via het Fonds voor Vakopleiding in de Bouwnijverheid, voor betere bouwvakarbeiders. Daartoe werkt de sector samen met het bouwonderwijs, versterkt het de bouwopleiding van werkzoekenden en coördineert het de bijscholing van bouwvakarbeiders.

Samenwerking met het bouwonderwijs

In 2002 ondertekende het FVB samen met de Minister van Onderwijs en de scholen een nieuw convenant. In het convenant engageren de drie partijen zich om nauw samen te werken rond een aantal cruciale thema’s. Bovenaan op de agenda staat veiligheid, maar ook tewerkstelling in de sector. Nog al te vaak kiezen afstuderende jongeren uit het bouwonderwijs voor een baan in een andere sector. De 225 scholen uit heel België die het convenant dit schooljaar onderschreven, streven ernaar dat een zo groot mogelijk aantal leerlingen effectief kiest voor werk in een bouwonderneming.

Omscholing van werkzoekenden

De toestroom aan nieuwkomers uit het bouwonderwijs volstaat niet om aan de vraag van de sector te beantwoorden. Daarom maakt het FVB werk van omscholing van werkzoekenden. Het FVB staat samen met VDAB, Forem, Bruxelles-Formation en Arbeitsamt in voor opleidingen die werkzoekenden voorbereiden op een baan in de bouw. In het schooljaar 2002-2003 volgden 2.610 werkzoekenden een omscholingscursus en startten 1.224 jongeren een alternerende leerovereenkomst.

Bijscholing

Bijscholing is het derde terrein waarop het FVB actief is. Bijscholen biedt de kans om de kwaliteit in de sector intern te versterken, met arbeiders die de sector van binnenuit kennen en er voor kiezen om zich verder te vervolmaken. Afgelopen jaar werden 419.500 opleidingsuren gegeven aan meer dan 15.566 arbeiders uit 2.575 verschillende bedrijven.
Bron : De bouwunie en
www.bouwenwonen.net
 
 
 

12:23 Gepost door Antraciet | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-05-04

5.000 sociale woningen in Vlaanderen staan leeg

Bijna 5000 of welgeteld 4.572 sociale woningen in Vlaanderen staan leeg. Drievierde van dat aantal staan leeg voor renovatie of sloping en één op twintig huurders weigert een woning omdat het huis in slechte staat is.

De cijfers gelden voor de toestand van eind 2002. Vlaams parlementslid Carl Decaluwé van CD&V verklaart de hogere cijfers door problemen met de bouwvergunning. "Alle bouwmaatschappijen klagen dat ze moeilijker een vergunning krijgen, ondanks de belofte van minder administratieve rompslomp", zegt hij. Bovendien blijkt de renovatie langer te duren dan vroeger.
Bron : HEt Laatste Nieuws en
www.livios.be


13:20 Gepost door Antraciet | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-05-04

Ruim 2.000 mensen betogen voor beter wonen

 In Gent hebben ruim 2.000 mensen betoogd voor betere en betaalbare woningen. De manifestatie ging uit van het Platform Wonen en is onderschreven door 45 organistaties onder wie de vakbonden, de gezinsbond, en diverse armoedeorganisaties.

Een volgende Vlaamse regering, zo zeggen de betogers, moet echt werk maken van het grondwettelijk recht op behoorlijke huisvesting. Het Platform Wonen vraagt minstens een verdubbeling van het budget voor huisvesting en een minister die de hele rit uitdoet in plaats van vijf Vlaamse excellenties in vijf jaar.

Met de slogan "Menswaardig wonen voor iedereen" willen de organisaties dat de volgende Vlaamse regering werk maakt van een woonbeleid waarin kwaliteit en betaalbaarheid prioriteiten zijn.

"De helft van de huurders spendeert op dit moment meer dan een vijfde van zijn inkomen aan de huur", zegt Geert Inslegers van het Platform Wonen. Veel van die mensen wonen dan nog in huizen die in slechte staat zijn. Dat geldt voor één huurder op de vijf. En zelfs voor één eigenaar-bewoner op de tien."

"Er is met andere woorden een gevoelige kwaliteitsverbetering van het woonbestand nodig, en een betere afstemming van prijs en kwaliteit en prijs en inkomen. Het moet ook niet alleen voor tweeverdieners of mensen met een hoog inkomen mogelijk zijn te bouwen of te kopen. Daarvoor zullen de grondprijzen beter beheerst moeten worden", aldus nog Inslegers.
Bron : VRT-nieuws en
www.bouwenwonen.net

12:37 Gepost door Antraciet | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-05-04

NV-A over wonen.

Aandachtspunten zijn:

  • Meer inspanningen voor sociale woningen met ook publiek-private samenwerking tussen huisvestingsmaatschappijen en privé-ondernemers. 
  • Een hervorming van de huisvestings-maatschappijen die komaf maakt met misbruiken en vriendjespolitiek. 
  • Bouw- en verbouwingspremies op basis van inkomen en gezinssituatie. 
  • Aandacht voor senioren. De overheid kan "meegroeihuizen" stimuleren, waarbij woningen met minimale kosten aangepast worden, maar ook nieuwe woonvormen zoals het kangoeroewonen (een woning indelen in twee, waar de huurder een deel van de huur betaalt onder de vorm van hulp aan de bejaarde), duplexwoningen (de woning wordt uitgebreid met een annex zodat er een bejaard familielid kan wonen), individueel wonen in groep, ... 
  • Premies voor aangepast wonen zodat ouderen, minder mobielen en andersvaliden hun woning kunnen aanpassen aan hun noden. 
  • Een subsidiesysteem dat zelfstandige buurtwinkels een premie toekent voor een minimaal aanbod van producten en diensten voor de lokale gemeenschap.

Bron : www.platformwonen.be

07:23 Gepost door Antraciet | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

CD&V over wonen.

CD&V zorgt ervoor dat iedereen toegang heeft tot een betaalbare en kwaliteitsvolle woning: CD&V voert een bouw- en renovatiepremie in van maximum 12.500 euro, afhankelijk van het inkomen.

De partij verlaagt de registratierechten bij de aankoop van een eerste gezinswoning tot vijf procent (deze tarieven zijn meeneembaar in geval van (echt)scheiding en/of co-ouderschap). De huur van een woning wordt geplafonneerd op 1/5 van het gezinsinkomen (invoering van een huurtoelage als tussenkomst in de huur van de laagste inkomens).

CD&V moedigt het levenslang wonen aan met fiscale prikkels om verbouwingsinvesteringen te doen waarbij grotere woningen worden omgebouwd tot kleinere wooneenheden.

CD&V geeft sociale huisvestingsmaatschappijen opnieuw de nodige financiële slagkracht: we breiden het aanbod sociale huur- en koopwoningen uit door een krachtige verhoging van de middelen voor traditionele sociale woningbouw. Tegen 2009 moet het woningaanbod in elke gemeente voor minstens tien procent een sociaal karakter hebben.

 
Bron : www.platformwonen.be

07:22 Gepost door Antraciet | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vivant over wonen.

Jonge gezinnen willen niet meer in de stad wonen omdat er te weinig groen is, een gebrek aan betaalbare woningen, druk verkeer en een lage veiligheid. Daarom trekken ze naar het platteland. Maar het platteland en het groen verdwijnen mede hierdoor. De meeste dorpen zijn eigenlijk voorsteden geworden. Oude huizen worden niet opgeknapt maar afgebroken. Overal rijzen nieuwbouwprojecten uit de grond.

De beste manier om de stad te promoten, is door te zorgen voor betaalbare gezinswoningen in de stad. Dit kan door renovatie te stimuleren. Vivant wil dat doen door de belastingen op arbeid in de bouwsector op korte termijn te vervangen door belastingen op bouwmaterialen. Hierdoor zal men ook zuiniger omgaan met materiaal en meer ecologisch verantwoorde materialen (her)gebruiken.

Verder wil Vivant de stad opnieuw aantrekkelijk maken door op korte termijn veel groene en autovrije ruimte te voorzien in steden. Iedere stadsbewoner moet op loopafstand van een groene recreatie- en speelzone wonen.

Bron : www.platformwonen.be


07:21 Gepost door Antraciet | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |